ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ
Φ.
ΣΤΟΓΙΑΝΝΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ (Copyright, Πατέντες, Εμπορικά σήματα) ISBN 960-8070-00-7 Σελίδες 272 Εκδότης: Homo Ecumenicus Μπορείτε να προμηθευθείτε αυτό το βιβλίο online γρήγορα, εύκολα και με απόλυτη ασφάλεια χρησιμοποιώντας οποιαδήποτε πιστωτική κάρτα ή άλλους τρόπους πληρωμής (αντικαταβολή, επιταγή, έμβασμα)
Για μια περίληψη του περιεχομένου
του όρου Copyright
στην αγγλική γλώσσα, επισκεφθείτε
την αγγλική σελίδα του Homo
Ecumenicus για
την πνευματική
ιδιοκτησία:
What is copyright? |
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ O Τι είναι η πνευματική ιδιοκτησία. O Τι δικαιώματα έχουν οι πνευματικοί δημιουργοί (συγγραφείς, δημοσιογράφοι, συνθέτες, σκηνοθέτες, χορογράφοι, ζωγράφοι, γλύπτες, φωτογράφοι, προγραμματιστές, εφευρέτες, κάτοχοι εμπορικών σημάτων). O Τα συγγενικά δικαιώματα των ερμηνευτών και εκτελεστών καλλιτεχνών : ηθοποιών, τραγουδιστών, μουσικών, χορευτών. O Τα συγγενικά δικαιώματα των εκδοτών, των παραγωγών οπτικοακουστικών έργων, των δισκογραφικών εταιριών, των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών. O Εφευρέσεις O Εμπορικό και βιομηχανικό απόρρητο O Εμπορικά σήματα O Η ελληνική νομοθεσία για την πνευματική ιδιοκτησία. O Η διεθνής προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας. O Πνευματική ιδιοκτησία και Internet |
Το ισχύον στην Ελλάδα
νομικό πλαίσιο προστασίας της
πνευματικής ιδιοκτησίας
Νόμος 2121/93 Περί
πνευματικής ιδιοκτησίας
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ
Άρθρο 1 Πνευματική
ιδιοκτησία 1. Οι πνευματικοί δημιουργοί, με τη δημιουργία του έργου αποκτούν πάνω σ’ αυτό πνευματική ιδιοκτησία, που περιλαμβάνει ως αποκλειστικά δικαιώματα, το δικαίωμα της εκμετάλλευσης του έργου (περιουσιακό δικαίωμα) και το δικαίωμα της περιφρούρησης του προσωπικού τους δεσμού προς αυτό (ηθικό δικαίωμα). 2. Τα δικαιώματα αυτά περιλαμβάνουν τις εξουσίες που προβλέπονται στα άρθρα 3 και 4 του παρόντος νόμου. Άρθρο 2 Αντικείμενο
του δικαιώματος 1. Ως
έργο νοείται κάθε πρωτότυπο
πνευματικό δημιούργημα λόγου,
τέχνης ή επιστήμης που
εκφράζεται με ορισμένη μορφή,
ιδίως τα έργα του λόγου, γραπτά
ή προφορικά, οι μουσικές
συνθέσεις με κείμενα ή χωρίς,
τα θεατρικά έργα με μουσική ή
χωρίς, οι χορογραφίες και οι
παντομίμες, τα οπτικοακουστικά
έργα, τα έργα των εικαστικών
τεχνών, στα οποία
περιλαμβάνονται τα σχέδια, τα
έργα ζωγραφικής και γλυπτικής,
τα χαρακτικά έργα και οι
λιθογραφίες, τα αρχιτεκτονικά
έργα, τα φωτογραφικά έργα, τα
έργα των εφαρμοσμένων τεχνών,
οι εικονογραφήσεις, οι χάρτες,
τα τρισδιάστατα έργα που
αναφέρονται στη γεωγραφία, την
τυπογραφία, την αρχιτεκτονική
ή την επιστήμη. 2.
Νοούνται επίσης ως έργα οι
μεταφράσεις, οι διασκευές, οι
προσαρμογές και οι άλλες
μετατροπές έργων ή εκφράσεων
της λαϊκής παράδοσης καθώς και
οι συλλογές έργων ή εκφράσεων
της λαϊκής παράδοσης ή απλών
γεγονότων και στοιχείων, όπως
οι εγκυκλοπαίδειες, οι
ανθολογίες και οι βάσεις
δεδομένων, εφόσον η επιλογή ή η
διευθέτηση του περιεχομένου
τους είναι πρωτότυπη. Η
προστασία των έργων της
παρούσας παραγράφου γίνεται με
την επιφύλαξη των δικαιωμάτων
στα προϋπάρχοντα έργα που
χρησιμοποιήθηκαν ως
αντικείμενο των μετατροπών ή
των συλλογών. 3.
Με την επιφύλαξη των διατάξεων
του κεφαλαίου 7 του παρόντος
νόμου, θεωρούνται ως έργα λόγου
προστατευόμενα κατά τις
διατάξεις περί πνευματικής
ιδιοκτησίας και τα προγράμματα
των ηλεκτρονικών υπολογιστών
καθώς και το προπαρασκευαστικό
υλικό του σχεδιασμού τους. Η
προστασία παρέχεται σε κάθε
μορφή έκφρασης ενός
προγράμματος ηλεκτρονικού
υπολογιστή. Οι ιδέες και οι
αρχές στις οποίες βασίζεται
οποιοδήποτε στοιχείο
προγράμματος ηλεκτρονικού
υπολογιστή, περιλαμβανομένων
και εκείνων στις οποίες
βασίζονται τα στοιχεία
διασύνδεσής του, δεν
προστατεύονται κατά τον
παρόντα νόμο. Ένα πρόγραμμα
ηλεκτρονικού υπολογιστή
θεωρείται πρωτότυπο εφόσον
είναι προσωπικό πνευματικό
δημιούργημα του δημιουργού του. 4. Η προστασία του παρόντος νόμου είναι ανεξάρτητη από την αξία και τον προορισμό του έργου, καθώς και από το γεγονός ότι το έργο προστατεύεται ενδεχομένως και από άλλες διατάξεις. 5. Η προστασία του παρόντος νόμου δεν εκτείνεται σε επίσημα κείμενα με τα οποία εκφράζεται η άσκηση πολιτειακής αρμοδιότητας και ιδίως σε νομοθετικά, διοικητικά ή δικαστικά κείμενα, καθώς και στις εκφράσεις της λαϊκής παράδοσης, στις ειδήσεις και στα απλά γεγονότα ή στοιχεία.
Άρθρο 3 Το περιουσιακό δικαίωμα 1. Το
περιουσιακό δικαίωμα δίνει στο
δημιουργό ιδίως την εξουσία να
επιτρέπει ή να απαγορεύει: α)
την εγγραφή και την
αναπαραγωγή του έργου με κάθε
μέσο, όπως μηχανικά, φωτοχημικά
ή ηλεκτρονικά μέσα, β) τη
μετάφραση του έργου, γ) τη
διασκευή, την προσαρμογή ή
άλλες μετατροπές του έργου, δ)
τη θέση σε κυκλοφορία του
πρωτότυπου ή αντιτύπων του
έργου με μεταβίβαση της
κυριότητας, με εκμίσθωση ή με
δημόσιο δανεισμό, καθώς και την
επιβολή περιοριστικών όρων στη
μεταβίβαση, την εκμίσθωση ή το
δημόσιο δανεισμό ιδίως σε ό,τι
αφορά τη χρήση των αντιτύπων, ε)
την παρουσίαση του έργου στο
κοινό, στ) της δημόσιας
εκτέλεσης του έργου, ζ) τη
μετάδοση ή αναμετάδοση του
έργου στο κοινό με τη
ραδιοφωνία και την τηλεόραση,
με ηλεκτρομαγνητικά κύματα ή
με καλώδια ή με άλλους υλικούς
αγωγούς ή με οποιονδήποτε άλλο
τρόπο, παραλλήλως προς την
επιφάνεια της γης ή μέσω
δορυφόρων, η) την εισαγωγή
αντιτύπων του έργου, που
παρήχθησαν στο εξωτερικό χωρίς
τη συναίνεση του δημιουργού ή,
εφόσον πρόκειται για εισαγωγή
από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής
Κοινότητας, που το δικαίωμα της
εισαγωγής αντιτύπων στην
Ελλάδα είχε συμβατικά
διατηρηθεί από το δημιουργό. 2.
Δημόσια θεωρείται κάθε χρήση ή
εκτέλεση ή παρουσίαση του
έργου, που κάνει το έργο
προσιτό σε κύκλο ανθρώπων
ευρύτερο από το στενό κύκλο της
οικογένειας και το άμεσο
κοινωνικό περιβάλλον,
ανεξαρτήτως από το αν τα
πρόσωπα αυτού του ευρύτερου
κύκλου βρίσκονται στον ίδιο ή
σε διαφορετικούς χώρους. Άρθρο
4 Το
ηθικό δικαίωμα Το ηθικό δικαίωμα δίνει στο δημιουργό ιδίως τις εξουσίες: α) της απόφασης για το χρόνο, τον τόπο και τον τρόπο κατά τους οποίους το έργο θα γίνει προσιτό στο κοινό (δημοσίευση), β) της αναγνώρισης της πατρότητάς του πάνω στο έργο και ειδικότερα την εξουσία να απαιτεί, στο μέτρο του δυνατού, τη μνεία του ονόματός του στα αντίτυπα του έργου του και σε κάθε δημόσια χρήση του έργου του, ή αντίθετα, να κρατάει την ανωνυμία του ή να χρησιμοποιεί ψευδώνυμο, γ) της απαγόρευσης κάθε παραμόρφωσης, περικοπής ή άλλης τροποποίησης του έργου του, καθώς και κάθε προσβολής του δημιουργού οφειλόμενης στις συνθήκες παρουσίασης του έργου στο κοινό, δ) της προσπέλασης στο έργο του, έστω και αν το περιουσιακό δικαίωμα στο έργο ή η κυριότητα στον υλικό φορέα του έργου ανήκει σε άλλον, οπότε η προσπέλαση πρέπει να πραγματοποιείται κατά τρόπο που προκαλεί τη μικρότερη δυνατή ενόχληση στο δικαιούχο, ε) προκειμένου περί έργων λόγου ή επιστήμης, της υπαναχώρησης από συμβάσεις μεταβίβασης του περιουσιακού δικαιώματος ή εκμετάλλευσής του ή αδείας εκμετάλλευσής του εφόσον αυτό είναι αναγκαίο για την προστασία της προσωπικότητάς του εξαιτίας μεταβολής στις πεποιθήσεις του ή στις περιστάσεις και με καταβολή αποζημίωσης στον αντισυμβαλλόμενο για την θετική του ζημία.
Άρθρο
5 Δικαίωμα
παρακολούθησης 1. Σε
κάθε μεταπώληση του πρωτοτύπου
έργων των εικαστικών τεχνών σε
δημόσιο πλειστηριασμό ή από
έμπορο έργων τέχνης ή με τη
μεσολάβησή του, ο δημιουργός
και οι κληρονόμοι του έχουν
εξουσία να απαιτήσουν ποσοστό
πέντε τοις εκατό στην τιμή
πώλησης του έργου. Η εξουσία
αυτή δεν μεταβιβάζεται μεταξύ
ζώντων. 2. Το
ποσό οφείλεται από τον
οργανωτή του δημόσιου
πλειστηριασμού ή από τον
έμπορο έργων τέχνης. 3. Οι οργανωτές δημόσιων πλειστηριασμών και οι έμποροι έργων τέχνης είναι υποχρεωμένοι, εφόσον τους ζητηθεί, να παρέχουν κάθε χρόνο στο Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και στους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης των δικαιωμάτων σε έργα εικαστικών τεχνών ακριβείς πληροφορίες για τα έργα που πουλήθηκαν απ’ αυτούς ή με τη μεσολάβησή τους κατά το περασμένο ημερολογιακό έτος και για την τιμή πώλησής τους.
|
© Copyright 1999 - Homo Ecumenicus | All Rights Reserved.
To περιεχόμενο και οι υπηρεσίες του homoecumenicus.com αποτελούν ιδιοκτησία του Homo Ecumenicus και διατίθενται στους επισκέπτες του κόμβου αυστηρά για προσωπική χρήση. Απαγορεύεται η χρήση τους, σε οποιοδήποτε άλλο μέσο καθώς και για εμπορικούς σκοπούς, χωρίς γραπτή άδεια του ιδιοκτήτη και κατόχου των πνευματικών δικαιωμάτων.